بابلیار

مرجع خبری رسانه لاله آباد - بابل

روستای رمنت

  • ۴۱

روستای رمنت

موقعیت جغرافیایی :

  * روستای رمنت درشرق شهرستان بابل و به فاصله 5 کیلو متری از مرکز شهر واقع شده است . رمنت طبق سرشماری سال 1385 با وسعتی بیش از  1500  هکتار و تعداد خانوار   932   و   3100  نفر جمعیت  یکی از بزرگترین روستاهای این شهرستان میباشد . رمنت از شمال به روستاهای لنگور و بیشه سر، از جنوب به روستای سلطان محمد طاهر و منصورکنده ، ازشرق به روستاهای موزیگله ، سلیمان کلا، و ملاکلا و از غرب به روستاهای آغوزبن ، محمود آباد و حیدر کلا منتهی میگردد.

تاریخچه :

   * ازلحاظ تاریخی این روستا دارای سوابق نسبتاَ طولانی بوده که تنها در کتاب ایران واسترآباد اثر  (رابینو) از این روستا به نام " رامنت  "نام برده شده است .

به گفته بزرگان محل زمانیکه منصوریان در منطقه بابل حکومت میکردند از آنجایی که این منطقه بسیار زیبا بود آن را رامنت یا ( گلزار ) نامیدند. به گفته ریش سفیدان محل تاریخ بوجود آمدن این محل به حدود سال 1000 هجری شمسی و قبل از آن برمیگردد.

  * نام اولیه این روستا " اِفرا اِنّون" بوده که "افرا " نوعی درخت است و " انون " به معنی آبندان میباشد.در ان زمان همه جای روستا از جنگل وآب بوده به همین دلیل نام اولیه روستا نیز از طبیعت گرفته شد.

  * جمعیت این روستا در 200 تا 300 سال پیش حدود 57 نفر بوده که بعلت شیوع بیماری وبا به مکان بهتری " رمنت کنونی "  نقل مکان کردند . در سرشماری سال 1335 از این روستا به عنوان منطقه استراتژیک نام برده شد.

معرفی :

   * روستای رمنت در دوران جنگ تحمیلی  31 شهید ، 81  جانباز و 400  ایثارگر به انقلاب اسلامی ایران هدیه کرده و درحال حاظر 836  بسیجی فعال در این روستا حضور دارند .مجاهدت وایثارگری مردم این روستا در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هنوز وهنوز دراذهان مردم شهرستان بابل تداعی کننده رشادت های مردم این خطّه میباشد.

   * امروزه رمنت با ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی از نظر تولید برنج مقام بسیار بالایی دارد وبیش از 320 هکتار آبندان در آن وجود دارد که علاوه بر آبیاری زمینهای کشاورزی هرساله از آن مقدار بسیار زیادی ماهی صید میشود.

  * آثار تاریخی روستای رمنت نیز شامل دو تپه باستانی که زمانی پادشاهان و خانها برای گردش و تفریح به آنجا میرفتند .

  * { پروژه های عمرانی بسیار زیادی از جمله طرح هادی، برق ، آب ، گاز ، تلفن  و ساخت مدرسه ، مزار شهدا . ورزشگاه ، ساختمان بسیج و ... در روستای رمنت اجرایی شد که در بخش های دیگر وبلاگ به نحوه اجرای آنها خواهیم پرداخت }.

اماکن مذهبی و تفریحی :

  * چهار مکان مقدس به نامهای " بی بی ساره خانم" ، "سید خدیجه "، " گاله سر تکیه (تکیه ای که سقفش با حصیر ونی درست شده است)" و "پیر تکیه امام حسین (ع) " در روستای رمنت وجود دارد که باوجود شش مسجد {1- امام موسی کاظم (ع) ، 2- امام حسین (ع) ، 3- امام خمینی (ره) ، 4- امیرالمومنین (ع) ، 5- امام رضا (ع) ، 6- ولی عصر (عج) } وشش تکیه این روستا نشانی از یایه های دینی ومذهبی مردم این روستا میباشند.

  * دیگر مناطق دیدنی روستای رمنت " درویش کَش "(درختان دوقلو) میباشد که به گفته ریش سفیدان محل دفن یک درویش میباشد. تصویر این مکان به همراه مزارع برنج واقعاً دیدنی وچشم نواز است .