بابلیار

مرجع خبری رسانه لاله آباد - بابل

تحلیل الگوی فضایی شاخص های فقر شهری در شهر بابل

  • ۴۲

امروزه تلاش جهت تحقق توسعه انسانی، سنجش و تعیین فقر شهری موضوعی است که در سیاستگزاری و مدیریت توسعه انسانی در بسیاری از کشورهای مواجه با آن دنبال می شود و این امر نیازمند اتخاذ روش های علمی به ویژه در تعیین جغرافیایی پهنه های فقیرنشین شهری از طریق کاربرد روش های آماری و تعریف شاخص های مناسب جهت تعیین ابعاد متفاوت فقر شهری است. نوع تحقیق حاضر کاربردی می باشد و در تدوین این تحقیق از روش های توصیفی-تحلیلی و اسنادی-پیمایشی استفاده شده است.

رسم دیرینه قرق‌شکنی بین اهالی «رمنت» بابل

  • ۵۰

قرق شکنی، رسم دیرینه مردم روستای رمنت بابل به‌شمار می‌رود و آب این آب‌بندان‌ها علاوه بر آبیاری زمین‌های کشاورزی به مساحت ۸۰۰ هکتار برای پرورش ماهی نیز بهره برداری می‌شود.

روستای رمنت

  • ۳۹

روستای رمنت

موقعیت جغرافیایی :

  * روستای رمنت درشرق شهرستان بابل و به فاصله 5 کیلو متری از مرکز شهر واقع شده است . رمنت طبق سرشماری سال 1385 با وسعتی بیش از  1500  هکتار و تعداد خانوار   932   و   3100  نفر جمعیت  یکی از بزرگترین روستاهای این شهرستان میباشد . رمنت از شمال به روستاهای لنگور و بیشه سر، از جنوب به روستای سلطان محمد طاهر و منصورکنده ، ازشرق به روستاهای موزیگله ، سلیمان کلا، و ملاکلا و از غرب به روستاهای آغوزبن ، محمود آباد و حیدر کلا منتهی میگردد.

روستای شیخ موسی

  • ۴۰

در منطقه بندپی شهرستان بابل، روستایی بسیار زیبا و خوش آب و هوا به نام شیخ موسی قرار دارد. این روستا با ارتفاعی در حدود 2500 متر بالاتر از سطح دریا، منطقه ای را برای ییلاق به وجود آورده تا بازدید کنندگانش را در گرم ترین روزهای سال به این محیط مطبوع و دلربا بکشاند. در بالاترین نقطه این منطقه چند گنبد نقره ای به چشم می خورند که محل خاکسپاری امام زاده عبدالله (ع) و حاج شیخ موسی می باشد.

رشد هوشمند سبز

  • ۴۰
در سال 2010 ، اتحادیه اروپا مفهوم هوشمندانه را در راهبرد جدید توسعه ده ساله اروپا 2020 به تصویب رسانید.بر اساس این راهبرد این اتحادیه بر این باور است که اروپا باید یک اقتصاد هوشمند، پایدار و همه جانبه داشته باشد و تمام سیاست ها باید به این امر مهم توجه خاصی مبذول کند.

ویژگی های یک دهیار موفق چیست؟

  • ۳۷
✍️ دهیار قبل از هرچیز بایستی پیشینه مردم، اقوام، فرهنگ ها، مشکلات و موانع روستا را مطالعه کند. همه مردم به ویژه جوانان وتحصیل کرده ها و افراد متبحر و متخصص در زمینه های موردنیاز را گرد آورده از آنان استفاده نماید . هیچ چیز جز همکاری مردم در پیشرفت کار و پیشبرد هدف های دهیار مفید نخواهد بود، بنابراین صداقت وراستی را با مردم نباید از نظر دور داشت.

تاریخچه محلات قدیمی شهر بابل

  • ۵۹

محله افراداربن :

 محله افراداربن در گذشته در مرکز هر محله درختانی غرس می شد که به خاطر تنومندی واهمیت ان نام محله را با نام درخت معرفی می کردند.افرا درختی شبیه چنار و بسیار پر شاخ وبرگ که بلندی ان تا بیست متر هم می رسد.چاه آبی نیز در مرکز محله مقابل نانوایی فعلی مقابل کوچه ابومحله قرار داشته است ومردم از آب این چاه استفاده می کردند .